Neerbosch Oost

Manuele therapie Nijmegen

Manuele therapie, wat is dat?

Voor de meesten van ons is het heel normaal dat ons bewegingsapparaat goed functioneert. Pas als u last krijgt van bijvoorbeeld nek- of schouderklachten, merkt u hoe vanzelfsprekend bewegen is. Met manuele therapie, een specifieke behandeling binnen de fysiotherapie, kunnen deze klachten verholpen worden.
Een manueel therapeut helpt niet alleen de pijn te verlichten, maar ook om problemen in de toekomst te voorkomen.

Maak direct een afspraak

Wie heeft er baat bij manuele therapie?

Manuele therapie is bij uitstek geschikt om bewegingsgerelateerde problemen op te lossen. Ervaart u pijn aan spieren of zenuwen, bijvoorbeeld, of kunt u bepaalde gewrichten niet goed bewegen? Dan kan een traject bij de manueel therapeut heel zinvol zijn. De effecten van de behandeling zijn vaak direct merkbaar, maar ook op de lange termijn zult u er profijt van hebben. Tijdens het behandelprogramma komen namelijk ook onderwerpen als voeding, een gezonde levensstijl en voldoende beweging aan bod. Zo voorkomt u dat de klachten terugkeren.

Manuele therapie bij Fysio Neerbosch in Nijmegen

Manuele therapie in Nijmegen

Het doel van manuele therapie is het verminderen van pijnklachten, het verhelpen van functiestoornissen en het vergroten van de beweeglijkheid. In de eerste afspraak stelt de manueel therapeut vragen over de klachten en voert hij (of zij) een lichamelijk onderzoek uit. Wanneer zowel patiënt als behandelaar manuele therapie zinvol acht, wordt er gestart met de behandeling. Die bestaat uit een aantal specifieke technieken (mobilisaties) die in de gewrichten worden toegepast. Daarnaast kan de therapeut gedoseerde impulstechnieken uitvoeren, die worden ‘manipulaties’ genoemd. De meeste patiënten ervaren dit als een kortdurende prikkel die vreemd, maar niet pijnlijk aanvoelt.

Therapie Marsman

Ieder individu beweegt op zijn of haar eigen manier. Hoe slaat u bijvoorbeeld uw armen over elkaar, en hoe houdt u een pen vast? Voor iedere uiting heeft u een zogenaamde ‘voorkeursbeweging’. Deze voorkeursbewegingen vormen het uitgangspunt van Manuele Therapie Marsman (MTM), een specifieke onderzoeks- en behandelmethode binnen de manuele therapie. Het traject van Manuele Therapie Marsman begint met het in kaart brengen van voorkeursbewegingen van de wervelkolom, en eventuele verstoringen daarin. Die worden vervolgens opgelost door middel van subtiele, gerichte mobilisaties. Het doel is om de patiënt een houding of beweging aan te meten die zo gunstig mogelijk is.

Fysiotherapie Neerbosch

Woont u in Nijmegen en heeft u last van hoofd- of nekpijn, lage rugklachten, duizeligheid of kaakklachten? Maak dan een afspraak voor manuele therapie bij Fysiotherapie Neerbosch. Onze praktijk bevindt zich in de wijk Neerbosch-Oost en is gelegen tegenover sportpark De Dennen. Bij Fysiotherapie Neerbosch werken 3 fulltime fysiotherapeuten: Rutger Heijmen, Michiel Coenen en Yvonne Lachnit. Zij zijn lid van het genootschap Fysiotherapie KNGF en staan geregistreerd in het Big en Kwaliteitsregister. Bovendien treden zij ook op als manueel therapeut.

Lees meer over de therapeuten